Conservatisme en de Gereformeerde Verbondsleer

Mijn doel in het volgende artikel is om de relatie tussen conservatisme en gereformeerde theologie in detail te beschrijven. Mijn basisthesis is dat het idee van conservatisme en de gereformeerde leer van het verbond zoet met elkaar samensmelten. In wat volgt, zal ik kort (1) schetsen wat ik bedoel met het idee van de “conservatieve houding”, (2) hetzelfde doen met de Gereformeerde leer van het Verbond, en (3) hun gelijktijdigheid aantonen.

Het idee van de conservatieve houding

Er zijn veel verschillende opvattingen van conservatisme; er zijn Burkean Conservatieven (zij die de traditie van Edmund Burke volgen), Nationale Conservatieven (zij die proberen om de verschillende identiteit van hun natie te handhaven), godsdienstige Conservatieven, en dergelijke. Moderne taal, voor degenen onder ons in Amerika, zou associëren het woord “Conservatief” met degenen die, op sociaal-politiek niveau, pleiten voor de traditionele moraal en vrije markten. Dit eigentijdse gezichtspunt, hoewel een echte vorm van behoud, zou niet met de meer algemene conceptie van Conservatism moeten worden verward ik hier articuleer. Breed conservatisme, op menselijk niveau, vat de houding in van iemand die gelooft dat hij iets heeft, diep verbonden met zijn identiteit, dat het waard is om te verdedigen en vast te houden.

Conservatisme in deze brede zin acht het sociale mechanisme voor het onderwijs en het behoud van knowledg – een intergenerationele plicht. Zoals Burke al opmerkte, is de samenleving een “partnerschap in alle wetenschap; een partnerschap in alle kunst; een partnerschap in elke deugd en in alle perfectie. Aangezien het einde van een dergelijk partnerschap niet in vele generaties kan worden bereikt, wordt het niet alleen een partnerschap tussen degenen die leven, maar tussen degenen die dood zijn en degenen die geboren zullen worden.”[1]

De gereformeerde leer van het Verbond

De gereformeerde leer van het Verbond beschrijft de wijze waarop God zich verhoudt tot de mensheid door de geschiedenis heen (WCF VII:I). God, aan onze menselijke vader Adam, gaf een verbond van werken. Hij, de vertegenwoordiger van de hele mensheid, werd geroepen om alle geboden van God te onderhouden als ons rechtschapen hoofd. “Het leven,” zoals de bekentenis zegt, “werd beloofd aan Adam; en in hem aan zijn nageslacht, op voorwaarde van volmaakte en persoonlijke gehoorzaamheid” (WCF VII:II). Toch gehoorzaamde Adam niet en is de mens dus gevallen. Na zijn val heeft God het verbond van genade genadig genadig en brengt hij voortdurend en effectief de inhoud van dat verbond, Christus, over aan zijn uitverkorenen. Dit verbond wordt voor ons alleen door geloof ontvangen en niet door werken (WCF VII:III).

God heeft historisch, inhoudelijk, definitief en eeuwig dit verbond van genade in Genesis 3:15 ingehuldigd. En het is substantie, Christus, wordt geleidelijk geopenbaard door de verlossende /schriftuurlijke geschiedenis. In eerste instantie leren we over de inhoud van het verbond wanneer we worden onderwezen over een vertegenwoordiger in tegenstelling tot Adam die het hoofd van de slang zal komen verpletteren(Genesis 3:15). Dan leren we onder Abraham dat deze substantie, in feite, een persoon, de Christus, een zegen zal zijn voor de volken (Genesis 17:7-9). Onder Mozes leren we in detail en duidelijk hoe deze substantie, de Bemiddelaar, een offer voor ons zal worden. Onder David leren we dat Hij een koning zal zijn. En in het Nieuwe Verbond kennen we Hem, Zijn naam en Zijn werken, – Hij is Christus, de Here Jezus, God almachtig – degene die zijn volk van hun zonden kwam redden.

God gaf onze gevallen eerste ouders het Evangelie in belofte. Hij gaf aan Abraham het teken van besnijdenis als teken dat hij een God voor Abraham en al zijn kinderen na hem zou zijn (Gen 17:7). De Heer onderscheidde Abrahams fysieke nakomelingen voor het behoud van het Evangelie en de geboorte van zijn verbondsvolk Israël. God bewaarde dezelfde familiale eenheid die Hij in de schepping inhuldigde en perfectioneerde deze door Zijn genade. Dat is besnijdenis was een herinnering aan het volk van God van de beloofde die zou komen. Deze mannetjes droegen in hun lichaam de belofte van de Verlosser, een sociale methode om kennis intergenerationeel te bewaren en door te geven.

Onder Israël gebruikte God het pasjelam om zijn volk te onderwijzen over de offeraard van Christus. Door de wet te geven, onderscheidde Hij hen als een politieke natie, opdat zij te zijner tijd christus zouden kunnen baren. Puntig, God heeft bepaald dat ouders hun kinderen het Woord van God in de wet in volheid onderwijzen. God, in aanvulling op andere middelen van het houden van zijn evangelie, vastgesteld familiaal onderwijs als een mechanisme van evangeliebehoud.

In het Davidische verbond gaf Hij hen de wetenschap dat de komende Heiland ook een koning zou zijn, en zette hij ook de afstamming op, de koninklijke lijn die de Heiland uiteindelijk zou vervullen. Zelfs David’s mislukkingen, vanuit een perspectief, waren een folie voor de overtreffende grootheid en perfectie van de Heer van heerlijkheid, onze majestueuze God incarneerte – Koning Jezus.

Onder het Nieuwe Verbond, hoewel het veranderen van de externe structuur, Christus onderhouden en verduidelijkt en gebouwd op wat Hij had, zoals de Logos (het Woord van God), verkondigd aan Zijn volk in het verleden. Hij kwam om de wet te vervullen, niet om het te vernietigen (Mattheüs 5:17). Hij sneed het dode hout van farizeeërisme af van de boom die Zijn kerk is; toch handhaafde hij Zijn overblijfsel, omdat hij de wortel was. Inderdaad, hij entte ons in (Romeinen 11:11-26). Gezegend zijn onze God.

Hij veranderde de structuur van onze verbondsmaaltijd van een bloederig offerritueel dat naar Zijn noodzakelijke dood wees in een bloedeloze verdeling van zijn lichaam en bloed in het Avondmaal van de Heer. Hij veranderde de initiatierite in Zijn verbondsgemeenschap van het bloedige teken van besnijdenis, in de waterige genade van de doop. En toch handhaafde Hij in al deze dingen, in al deze prachtige en glorieuze veranderingen (durf ik progressies te zeggen), de inhoud van het verbond – dat wil zeggen dat Hij Zichzelf handhaafde.

Gereformeerde theologie en conservatisme

Basiscontinuïteit, geen radicale discontinuïteit, vormt de kern van de “samenleving als intergenerationeel partnerschap” en het gereformeerde covenantalisme. We moeten toegeven dat de conservatieve houding, als houding, op zich goed is, de houding van de conservatieve houding is ten opzichte van die welke wordt bewaard.

Om dit duidelijker te zeggen, het is goed om goede dingen te behouden en het is slecht om slechte dingen te behouden. Op die manier zouden we kunnen zeggen, voor zover God conservatief is, Hij is goed in Zijn conservatisme tot het uiterste (net zoals Hij goed is in alles wat Hij wil veranderen in deze wereld). Het wezenlijke punt, hoewel, waar alles wat ik heb geschreven op mikt, is dit: Gereformeerde Theologie’s doctrine van het verbond en het beste van de conservatieve houding zijn van een stuk.

Het beste van het conservatisme heeft een plaats voor het gezin en van het onderwijs van de gezinnen als een principemechanisme voor het behoud van het goede en de overdracht van kennis.

De gereformeerde theologie stelt eveneens dat de kinderen een essentieel onderdeel vormen van het verbondsleven dat leden zijn die worden opgeleid voor het behoud van het Evangelie, de hoogste goede en belangrijkste kennis. Hun opleiding staat dus centraal. Conservatisme en Covenantalisme begrijpen en eren de aard van collectieve en gedeelde kennis, een plicht van de ene generatie tot de volgende.

En, zoals ik hier heb betoogd, de gereformeerde theologie, zoals gedefinieerd door de historische gereformeerde belijdenissen, onderhoudt een Covenant Theologie waarin de inhoud van het Evangelie, Christus, wordt bewaard door God in alle verlossende-historische verandering, of kleine of drastische; het behoud van de heerlijkheid van de Heer, dit is het hoogste doel voor een goede conservatief, want er is niets beter te behouden dan het Evangelie zelf, Christus Zelf voor ons.

Citaten & Referenties

[1]Edmund Burke, de imaginitive conservatief, https://theimaginativeconservative.org/2011/10/quote-of-day-edmund-burke-on-society-as.html.

Voor verdere discussie:

~

De gereformeerde conservatief wil herendeugden herenigen met wetenschappelijke gesprekken. Staand in het grote gereformeerde en conservatieve erfgoed van denkers als Edmund Burke en Abraham Kuyper, proberen we nederig beleefdheid te injecteren in een geïnformeerd gesprek, één artikel tegelijk, om duidelijkheid te brengen uit chaos.